BlessureNet.nl -- Aandacht voor blessures!

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Welkom bij BlessureNet!

Sportverslaafden riskeren artrose!

E-mail Afdrukken PDF

SAN FRANCISCO - Mannen en vrouwen tussen de 45 en 55 jaar lopen het risico op artrose als zij hun work-out overdrijven. Vooral rennen en springen kan het kraakbeen en ligamenten beschadigen.

Dit blijkt uit een Amerikaanse studie van de University of California onder meer dan 200 mensen met een normaal gewicht. Diegenen die het vaakst sportten, hadden vaker last van hun knieën. Zwemmen en fietsen bleken minder kans te geven op klachten dan rennen en springen.

Deze actieve groep mensen deden meerdere uren in de week aan sport en waren ook actief in de tuin en het huishouden. Uit de MRI-scans bleek dat zij vaker beschadigingen in hun knieën hadden dan mensen die weinig bewogen.

Mensen die al beschadigingen hebben aan hun kraakbeen en ligamenten kunnen beter oefeningen doen die hun gewrichten niet te veel belasten. Zo behoeden ze het gezonde kraakbeen voor beschadiging en wordt beschadigd weefsel beschermd.

Voordelen
Over het algemeen wordt aangenomen dat artrose niet alleen ontstaat door slijtage of ouderdom en dat de voordelen van sport nog altijd opwegen tegen de nadelen. Ook wanneer er al klachten van artrose bestaan. Bewegen helpt omgaan met pijn, geeft energie, verstevigt de gewrichten en houdt mobiel.

© Gezondheidsnet

 

Chocolademelk beter dan energiedranken!

E-mail Afdrukken PDF

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Chocolademelk is heilzamer dan de energiedranken met vitaminesupplementen om na stevige inspanningen vocht- en suikertekorten aan te vullen.

Dat meldt het Vlaamse gezondheidsmagazine Bodytalk donderdag.  Wat het verschil maakt is nog onduidelijk. Mogelijk heeft het te maken met de aanwezigheid van sucrose in chocolademelk.

Onderzoekers lieten goed getrainde wielrenners zich flink moe fietsen. Vervolgens gaven ze die chocolademelk of een energiedrank, beide met evenveel suikers. Bij een nieuwe fietsopdracht bleef de eerste groep de helft langer trappen dan degenen met de energiedrank. De resultaten werden bevestigd in een nieuw onderzoek.

Uit een derde studie blijkt dat ook de spieren van voetballers sneller herstellen na het drinken van magere chocolademelk dan met een energiedrank.

Bron:ANP

Laatst aangepast op zaterdag, 07 november 2009 20:00
 

Onderzoek naar voetbalblessures!

E-mail Afdrukken PDF

ZEIST - Voetbalbond KNVB en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) zijn een grootschalig onderzoek begonnen naar de mogelijkheden om voetbalblessures zoveel mogelijk te voorkomen.

Beide partijen willen inzicht krijgen in de ontstaanswijze van kwetsuren en blessurepreventie.
Diverse amateurclubs uit de eerste klasse (in district Noord en Zuid 1) werken aan dit onderzoek mee. Het eerste doel zal worden gerealiseerd door de opgelopen blessures bij die elftallen te registreren en analyseren.

Om de effectiviteit van blessurepreventie te onderzoeken zullen teams die reguliere oefeningen afwerken worden vergeleken met teams die een standaardprogramma volgen.
The Knickerbockers
Op die manier wordt mogelijk duidelijk in hoeverre een bepaalde trainingsaanpak het aantal kwetsuren kan verminderen. Het onderzoek bij verenigingen als The Knickerbockers, Drachter Boys en Terneuzense Boys duurt het volledige seizoen 2009-2010.
Vorig jaar presenteerde de KNVB al de uitkomsten van een onderzoek van TNO waaruit bleek dat het aantal blessures flink verschilt per profclub. De onderzoekers becijferden dat blessures de bedrijfstak jaarlijks 21 miljoen euro kost.

Bron: ANP
Laatst aangepast op zondag, 11 oktober 2009 16:25
 

Bewegen bij ernstige kniepijn!

E-mail Afdrukken PDF

ROTTERDAM - Mensen die last hebben van ernstige kniepijn kunnen beter blijven bewegen in plaats van rust te nemen.

Tot die conclusie komen onderzoekers onder leiding van sportarts Robbart van Linschoten van het Erasmus Medisch Centrum. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal.

Aan het onderzoek deden 131 patiënten mee tussen de 14 en 40 jaar. De helft hield rust en de andere helft kreeg onder begeleiding van een fysiotherapeut een intensief programma met oefeningen.

Na drie maanden gaf de groep die de oefeningen volgde aan veel minder last te hebben en de knie beter te kunnen gebruiken.

Oefenen

Ook na een jaar waren de resultaten bij de actieve deelnemers beter. ''Waarom het oefenen onder begeleiding tot deze betere resultaten leidt, moet nu nog verder worden uitgezocht'', aldus Van Linschoten.

Volgens de onderzoekers krijgen naar schatting circa 50.000 Nederlanders per jaar

last van kniepijn, in wetenschappelijke kringen ook wel het patellofemorale pijnsyndroom genoemd. Hierbij ontstaat pijn aan de voorkant van de knie tijdens of na inspanning. Vrouwen hebben vaker last van de kwaal dan mannen.

Bron: ANP

 

Meer beweging, minder rugpijn

Naar schatting heeft bijna 80 procent van de mensen op enig moment in zijn of haar leven last van chronische lage rugpijn. Die pijn is te verminderen door meer te trainen. Uit onderzoek is gebleken dat hoe meer een rugpatiënt traint, hoe meer pijnverlichting hij ervaart en hoe meer zijn kwaliteit van leven verbetert. Mensen die vier maal per week naar het sportcentrum gingen, rapporteerden dat hun pijn veel meer afnam dan mensen die maar twee of drie maal per week gingen.
Die ontdekking deden onderzoekers van de Universiteit van Alberta bij een onderzoek naar de levensstijl van 240 mannen en vrouwen met chronische rugpijn. Mensen die regelmatig naar de sportschool gingen, rapporteerden 28 procent minder pijn en 36 procent meer verbetering van mobiliteit dan zij die maar twee of drie maal per week gingen. Alle deelnemers trainden met gewichten.

Bron: fysioweb.nl

 


Pagina 1 van 2

Enquêtes

Wie bent u?
 

Wie is online

We hebben 1 gast online

Advertenties

Featured Links: